عصاي دست يک دندانپزشک


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
احتمالا شما هم وقتي روي صندلي دندانپزشکي مي‌نشينيد، کلي سوال در ذهن‌تان قطار مي‌شود: اين جاروبرقي چيست که در دهان‌ام مي‌‌گذارند؟ اين آب‌پاش چيست که دندان ها را مي‌شويد؟ يعني اين نور ليزر است که دندان‌ها را پر مي‌کند؟ و... اگر دوست داريد با مهم‌ترين اين وسايل آشنا شويد، اين مطلب را بخوانيد.

سرنگ آب و هوا
 

اولين صدايي که از مطب دندانپزشکي به گوش همه آشنا است، صداي سرنگ هوا و آب است. سرنگ آب و هوا مانند يک تفنگ است که روي همه صندلي‌هاي دندانپزشکي وجود دارد. اين وسيله معمولا 3 دکمه و يک سر دارد. هنگام فشار دادن يک دکمه از آن آب و از ديگري هوا خارج مي‌شود. اگر هر دو دکمه را هم‌زمان فشار دهيد، آب و هوا هم‌زمان خارج خواهد شد. شايد بپرسيد اين وسيله به چه درد مي‌خورد؟ وقتي دندانپزشک دندان‌هاي شما را تراش مي‌دهد، لازم است بقاياي دندان‌هاي تراشيده شده را از روي دندان بزدايد و بشويد. به همين دليل پوآر آب را به‌کار مي‌برد تا اين مواد تراشيده شده را از روي دندان و داخل دهان پاک کند. پوآر هوا نيز وسيله‌اي است که هوا را با فشار روي دندان مي‌پاشد. گاهي لازم است محيط دهان خشک شود و يا دندان مورد نظر براي ترميم با مواد هم‌رنگ دندان خشک شود. در اين صورت لازم است با پاشيدن هوا با فشار زياد روي دندان، محيط دندان و دهان خشک شود که اين وسيله به کار مي‌آيد. فراموش نکنيد که چون سر اين وسيله در دهان همه بيماران وارد مي‌شود، بايد حتما سر آن به وسيله پوشش‌هاي يکبار مصرف کاملا پوشانده شده باشد و بعد از هر بيمار اين پوشش‌هاي يکبار مصرف کاملا عوض شود.

ساکشن
 

ساکشن همان وسيله‌اي است که مانند جاروبرقي کار مي‌کند ولي آب دهان شما را از داخل دهان‌تان به بيرون مي‌مکد. اين وسيله هنگام هر عمل دندانپزشکي در دهان شما گذاشته مي‌شود. ساکشن با ايجاد يک محيط خلأ در درون خود باعث مي‌شود که آب دهان شما به درون لوله آن کشيده شود. ساکشن‌ها معمولا يا با آب کار مي‌کنند يا با هوا. ساکشن‌هاي هوايي مطمئن‌تر و بهداشتي‌ترند. البته براي جراحي‌هاي دهان مانند جراحي دندان عقل و يا جراحي‌هاي لثه نياز است که دندانپزشک شما از ساکشن‌ قوي‌تري استفاده کند چون در اين صورت مقدار زيادي خون و مايعات وارد دهان شما مي‌شود که لازم است بيرون کشيده شود تا محيط عمل براي کار دندانپزشک پاک و تميز باشد. در اين صورت ساکشن‌هاي جراحي استفاده مي‌شوند. ساکشن‌هاي جراحي، قدرت مکش بسيار بالايي دارند و قادرند محتويات دهان را با قدرت بالا بيرون بکشند.

لايت کيور
 

شما اين وسيله تفنگي‌شکل را وقتي مي‌خواهيد دندان‌تان را با مواد هم‌رنگ پر کنيد، ديده‌ايد. اين وسيله نور بنفش يا آبي رنگي دارد که باعث مي‌شود ماده ترميمي پليمريزه شده و محکم شود. اين نور به هيچ وجه ليزر به شمار نمي‌آيد چون نور ليزر نوري بسيار متمرکز و قوي است که براي برش بافت و يا تراش دندان در دندانپزشکي استفاده مي‌شود. دستگاه لايت‌کيور داراي لامپ هالوژن يا LED است. لامپ‌هاي LED تازه‌تر از نوع هالوژن هستند ولي به نظر مي‌رسد دندانپزشکان با دستگاه لايت‌کيوري که لامپ هالوژن دارد بهتر کار مي‌کنند و نتايج ترميم دندان با آن را مفيدتر و بهتر مي‌دانند. اين دستگاه نورآبي از خودش منتشر مي‌کند که باعث مي‌شود مواد ترميمي هم رنگ دندان روي دندان شما از حالت خميري شکل به‌صورت جامد و محکم شوند.

مته‌هاي دندانپزشکي
 

مته‌هاي دندانپزشکي را توربين و انگل وايرموتور مي‌نامند. اين دو وسيله براي تراش دندان و برداشتن پوسيدگي به کار مي‌روند. توربين مته دندانپزشکي است که در سر آن فرزهايي الماس نشان قرار داده مي‌شود که مي‌تواند ميناي دندان را به راحتي تراش دهد. انگل مته دندانپزشکي است که سروصداي بيشتري دارد و دليل‌اش هم اين است که موتور قوي‌تري نسبت به توربين دارد. بهتر است دندانپزشک براي هر بيمار يک انگل و توربين جداگانه استفاده کند. اين دستگاه‌ها با سرعت زياد مي‌چرخند و به وسيله سرهاي برنده‌اي که دارند مينا و عاج دندان را برش مي‌دهند.

دوربين داخل دهاني
 

حتما شما هم دوست داريد بدانيد دندانپزشک‌تان در حين درمان چه کاري روي دندان‌هاي شما انجام مي‌دهد و قبل و بعد از درمان دندان شما به چه شکلي درخواهد آمد. در اين صورت بايد از دندانپزشک‌تان بخواهيد که دستگاه دوربين داخل دهاني‌اش را به کار گيرد. اين دستگاه از يک دوربين فيلم‌برداري و عکس‌برداري کوچک تشکيل شده که به‌صورت بدون سيم و يا با يک سيم به يک مانيتور در روبه‌روي شما وصل است. اين وسيله از محيط داخل دهان شما فيلم‌برداري کرده و تصوير را روي مانيتور روبه‌روي شما مي‌اندازد. با اين وسيله مي‌بينيد که دندان شما قبل ار ترميم چه وضعيتي دارد و پس از درمان نيز مي‌توانيد دندان ترميم شده خود را ببينيد. دوربين داخل دهاني وسيله خوبي است که شما را در جريان روند درمان‌تان قرار مي‌دهد و مي‌توانيد نقاطي از دهان‌تان را که در حالت عادي نمي‌توانيد ببينيد، رويت کنيد.
منبع: www.salamat.com